با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران
شناسایی و اولویت‌بندی محصولات صنعت مواد غذایی با کمک نظریه‌های پیچیدگی اقتصادی و فضای محصول: راهنمایی برای توسعه صادرات

مسعود باقری قهفرخی؛ فرزاد کریمی

دوره 6، شماره 21 ، آذر 1401، ، صفحه 49-66

https://doi.org/10.30473/jier.2023.64979.1340

چکیده
  یکی از محرک­های توسعه بخش کشاورزی، توسعه تولید و صادرات صنعت مواد غذایی به عنوان رشته فعالیت پایین‌دستی این بخش می­باشد. بر این اساس، در مطالعه حاضر سعی شده است با کمک دو نظریه پیچیدگی اقتصادی و فضای محصول، محصولات زیرمجموعه صنعت مواد غذایی اولویت­بندی شوند. برای این منظور با استفاده از داده­های صادرات محصولات صنعت مواد غذایی ...  بیشتر

شناسایی فرصت‌های صادراتی محصولات صنعتی ایران در چارچوب مدل پشتیبان تصمیم

مریم جوزدانی؛ فرزاد کریمی؛ مجتبی آقاجانی

دوره 5، شماره 17 ، آذر 1400، ، صفحه 71-86

https://doi.org/10.30473/indeco.2021.8081

چکیده
  امروزه صادرات و تنوع بخشی به آن از مهمترین عوامل رشد اقتصادی محسوب می‌گردد. این امر برای کشور ایران که در دهه اخیر شاهد اعمال تحریم‌های بین‌الملی و از دست دادن بخش اعظم درآمدهای نفتی بوده است که از اهمیتی دو چندان بر خوردار می‌باشد‌. بدین جهت شناسایی فرصت‌ها و محصولات صادراتی در جهت توسعه صادرات و تنوع بخشی به آن از اهمیت ویژه ای ...  بیشتر